Emma Eskilsson

Direktlänk till inlägg 19 februari 2012

Ridning och trädfällning

Av Emma - 19 februari 2012 19:14

Helgen är snart slut och en ny vecka ligger framför oss. Igår gick jag upp skapligt för att rida innan vi skulle ta bort 4stora träd i hagen och ett litet. Sen var det lite kvistar med som hängde lite ivägen på ytterligare tre träd. Så skönt att få lite mer ljus in i hagen och även alla dessa löv som det bara blir gegga av. Tre ekar tog de ner och bara ett får stå kvar då den är så "fin" fast för min del kunde de lika gärna få ta ner den med. De tog lite kvistar på den så nu blir det inte fullt lika mycket ollon och löv som i höstas. Om det är någon som inte vet så är ek giftigt för hästar och får de i sig för mycket av ollon och löv kan de dö. Den eken som står kvar kan jag ganska lätt stänga av så de inte kommer åt den.


Ridningen igår gick ganska bra även om det kunde ha gått mycket bättre. Började med att longera som vanligt och eftersom det var skare på snön och även 20-25cm blev det ett kort pass i lina. Han fick bara trava ca 2varv i varje då jag tyckte att det kanske blir för tungt för honom att springa, jag såg att han fick lyfta på benen ganska mycket och mjölksyra vill jag inte ha. Dags för uppsittning och då lite trams med tyglarna i ca 5min innan jag kunde sitta upp. Väl uppe är han i fokus på mig. Vi skrittade väl 60-70m och då tyckte Freeman att jag gav hjälper för trav och tog chansen att börja trava... jag saktade av och det va inte så poppis, han stannade och började veva med ena frambenet?!! Nee sa jag nu skrittar vi, han ville trava och jag hindrade honom. Samma visa med frambenet och jag tänkte att aja lite trav kan vi ju ta. Jisses, det skulle jag ha tänkt på en gång till. Efter ca 50m med ett supersteg orkade jag inte rida lätt längre och saktade av. Freeman ville givetvis trava vidare men vi fick öva på skritt halt skritt istället för att få honom att konsentrera sig på mig och inte på vad han ville (TRAVA). Visst är det bra med framåtbjudning men inte när det är skare på snön... gör så ont att åka av när snön är så hård, man skär sig ganska bra då kan jag tänka mig. Jag har fått för mig att skaren kan göra så att hästarna skär sig så som vi kan göra men när vi släppte ut dom på vallen då vi skulle fälla träd så sprang de så glatt omkring utan skärsår. Kanske inte är så farligt som jag har trott?!


Här får ni bilder från två glada hästar som gärna skulle viljat vara kvar i hagen (iaf Freeman som kom travandes då de precis fällt den största eken av de tre) och tittat på lite närmre håll.


                        

     

     

   

     

       


Igår kväll efter en trevlig kväll på krogen körde taxin fast i väggrenen... våran grusväg var glashal och då menar jag glashal... man kunde inte stå på vägen utan att glida när man skulle ta sig det minsta framåt. Efter att ha varit snäll och hjälpt honom få loss bilen kunde vi vid 5:40 sova gott i sängen (skulle varit i sängen vid 4:00). Så efter bara ca 4h sömn kände jag mig inte motiverad till att rida idag. Bättre att ta det när man känner sig riktigt bra i kroppen. Nu är jag jätte seg och vill bara ta nått enkelt att äta så jag får sova någon gång!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 9 januari 2017 12:30

Nu är det länge sen jag var veckoelev på Horsevision men bättre sent än aldrig. Denna gång hade jag med mig Hidalgo!   Mån-Tis Första passet för Christofer tränade jag från marken. Hidalgo och jag har tränat mycket på galoppen och även mer på s...

Av Emma - 9 januari 2017 12:15

AR sektionen på Vikbolandets ryttarförening har gjort en intro-film om AR. Jag och Carina Boman som sitter i AR sektionen tyckte att det saknades info om just AR till medlemmarna på VRF, så vi tillsammans med två andra träffases en dag och filmade ma...

Av Emma - 29 november 2016 21:40

Innan jag började med AR (akademisk ridkonst) så hade jag enbart longering och då gärna med någon inspänning till hjälp att ha som "jobba från marken" vegrktyg. Jag använde longeringen till att låta hästen springa av sig då man inte hann att rida. Nu...

Av Emma - 14 september 2016 12:17


  Igår så klippte jag ihop min första film och ja... inte den bästa men det blev en film iaf både med text och musik. Musiken fanns redan på datorn och jag orkade inte att hitta någon ny så det blev den helt enkelt som redan fanns! ...

Av Emma - 13 september 2016 12:24

Nu var det ett tag sen sist och Hidalgo och jag har varit på uppvisning hos Anna Lindh, min tränare i Jönåker. Hidalgo skötte sig fint och jag kom ihåg programmet! I Hippson kan ni se bilder på oss och även en artikel om själva uppvisningen och om AR...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards