Emma Eskilsson

Alla inlägg den 1 juli 2012

Av Emma - 1 juli 2012 20:17

Jag har snart gett Freeman hans nya kur-behandling i snart 1vecka. I förrgår la jag på den bomlösa sadeln och gick ut på vallen för att se om han var mer villig at gå framåt. Men icke... när det är så här börjar jag undra om han är okej i kroppen eller inte. En bekants häst har med visat obehag men haft framåtbjudning, det visade sig att hästen hade pålagring mellan 6-7halskotan. Nu börjar jag ju undra om det är nått med Freeman... han är snäll vid ridningen men går motvilligt framåt i trav. Eftersom han bara står och blir tjock just nu så bestämde jag mig för att longera honom ute på vallen. Dels för att se om han har någon hälta, är oliksidig eller lika ovillig att röra sig där. Ut på vallen där Lillebror redan stod och betade. Jag gick bort till skuggan så vi slapp det mästa av solen som är ganska varm just nu för att jobba i... Han började som vanligt att mestrava, jag försökte få lite mer energi i honom men han ökade lite men inte nämdvärt. Han var inte ovillig att bli longerad (även om han va slö) och jag kan inte se någon hälta eller ojämnhet i rörelserna. När jag longerat i ca 5min så kom Lillebror för att se vad vi höll påm men och han vill ju vara med i våran lek!! Det var ju DET som behövdes för att väcka den sovande Freeman :) Nu travade han med luft i steget och vilade lite på varje steg. Han hade bjudning framåt och det kändes som om han glömt hur man hade energi. Svarade direkt på galoppsignalen och efter något varv så brallade han lite. Sprang på ett halvvarv för att sen ladda inför en ny bockserie. Lyssnade fint på mina avsaktningar till trav och skritt för att sen göra halt. Bytte varv och nu svarade han med energi in i traven och "flög" fram i traven. Jäklar vilken fin häst jag har när han väl sätter den sidan till. Galopp till vänster var inte heller det något problem med lite ökningar med som han svarade fint framåt på. Sen var det dags för lite bocksprång även i det här varvet, när han hade eggat upp sig själv så gjorde han ett bocksprång ut ur volten och jag var inte riktigt med... tappade honom då longerlinan tog slut. Han och lillebror tog en härlig galopp sväng på vallen. Tillslut så kunde jag komma fram till honom och ta av honom kapsonen, innan dess var han för uppspelt för att stå stilla så länge som det tog för mig att komma fram till honom. Lillebror hjälpte ju inte till direkt utan ville springa mer när Freeman skulle stå stilla för att vänta in mig. Jag tänkte nu att jag får longera honom tills han fått upp kondisen lite och kanske då börja rida honom lite för att se om det blir bättre. Om han inte blir bättre får jag nog kolla upp honom på klinik?!! Eller vad gör man.


Efter jag köpte pärlpannbandet blev jag inte inspirerad och köpte lite halsband och armband på rean vilket resulterade i de här olika utföranden!! Lite kul att pyssla faktiskt :) Tog korten med mobilen så kvalitén är som den är... så är de så mycket snyggare i verkligheten!! Inte alls så matta som de ser ut här...


               

Kvigor som ramlat in i hästarnas hage, hästarna bryr sig inte längre. Jag stängde dock in dom där för att sen säga till Erik så de kom till rätta igen. Efter det satte vi upp en tråd till så de håller sig i sin hage! När vi höll på inne i skogen och var precis klara med allt så faller jag som en säck potatis i skogen och givetvis ramlar jag på min högeraxel... nu har jag inte full styrka i den och det gör så ont när jag måst ta i lite... suck... konstigt nog inga blåmärken?!

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards