Emma Eskilsson

Alla inlägg under juni 2013

Av Emma - 13 juni 2013 22:34

Hidalgo var jätteduktig idag. Vi övade att lasta och han kunde inte ha skött sig bättre. Svarade rätt när jag bad honom om nått och var så lugn och fin som jag vill ha hästarna när jag tränar dom. Mycket morötter gick åt och han tyckte att det var ganska roligt att stå i transporten, han fick ju morötter då!! Jag är nästan alltid själv när jag lasttränar mina hästar då det brukar fungera bäst, då de bara har mig att lägga sin fokus på. Inte den bästa bilden men så går det när en kviga rymt och man fick rycka in och hjälpa till att få in henne i hagen igen! Tiden sprang iväg och vi fick träna lite senare på kvällen. Dvs att ljuset räcker inte till för en mobilkamera... Men man måste ju bara föreviga endel ögonblick med en blid, hur dålig kvalitén än är!!

Av Emma - 11 juni 2013 21:04

Idag red vi ut i skogen på riktigt och det var det roligaste Hidalgo gjort tror jag! Jag kände hur han hade fjärilar i magen och det var som att åka bergochdalbana (om man nu gillar den känslan). Trava var superskoj och galoppen var inte långt borta men med en dressyrtant på ryggen blev det bara trav. Kontroll, Molly!! Kontroll ? de gillar jag! Sen tog vi ett varv på en vall där de nyss slagit ensilage. Roligt där med sa Hidalgo och gjorde passage, jag var inte sen att hänga på den idén! Vi provade galopp med men en överladdad häst som är superkänslig blev det rakt åt sidan istället... Så det la vi ner och travade på istället. Underbara skogshäst, jag är så glad att jag fick bli din ägare!

Av Emma - 9 juni 2013 18:05

Hidalgo fick flughuva på sig idag och tyckte den va helt okej att ha på sig!! Idag är det vilodag för samtliga hästar, kanske att jag gör nått med Freeman senare ikväll.

Av Emma - 8 juni 2013 19:47

Hästar bär sin ryttare på olika sett beroende på hur ryttaren rider. Mina hästar är ganska olika just nu. Freeman som jag haft längst bär inte sin ryttare så "stolt" än utan tycker att det är okej men inte det bästa man kan göra på en dag. Spanjoren där emot tycker att varje pass är en uppvisning, även om han är mer eller mindre engagerad så vill han visa upp sig. Lillebror fick faktiskt bära ryttare idag för första gången! Han tyckte väl att det var okej och ville även busa lite med ett par skutt men tog det hela med ro. Han avslutade med en promenad runt gården tillsammans min medryttare Ida.
Hidalgo passade på att vila lite, fast bara någon halv minut. Freeman kom nämligen och bands fast i stolpen 4-5m från lösdriften.

Av Emma - 7 juni 2013 21:58

Idag provade jag ett nytt bett på spanjoren och jag tror att han gillade det faktiskt :) Han hade mycket lättare för fram och ner, men framförallt så var han lugnare i munnen! Kan det vara så att vi har hittat "vårat" bett vi trivs bäst med?!

Av Emma - 6 juni 2013 21:33

Idag fick alla tre killarna hoppa! Lillebror tyckte att det va skoj och hoppade från båda håll, även om det inte riktigt var meningen. Spanjoren tyckte att det var både skoj, läskigt och spännande på samma gång. Han visste nog inte riktigt vad han skulle tycka om den nya utmaningen. Men framåtbjudning hande han och lite bus mellan varven. Han fixade även stora gropar i paddocken eftersom han ej hår riktigt rätt än på hovarna, han sätter ner tån först istället för trakten. Freeman hade mycket mer framåtbjudning idag än vad han hade i lördags. Han till och med bjöd när han inte skulle hoppa och försökte gena så han skulle komma fortare fram till hindret. Skönt att han får lite mer egen vilja att hoppa!

Av Emma - 5 juni 2013 15:28

Idag jobbade jag bara halvdag. Så skönt med att vara ledig mitt i veckan. Resten av dagen ska jag rida spanjoren och baka rabarberpaj. I måndags var jag hos sjukgymnasten för att se om det skulle gå att fixa min rumpa. Han kom fram till att jag har "vrickat" bäckenleden. Hur man vet att det just är bäckenleden är att man står på det benet och hoppar, då belastar man leden som mest. Det gick inte så bra att hoppa som ni kanske förstått. Han tryckte även på korsbenen som även det gjorde för j-vligt ont. Det här va inget man kunde göra nått åt heller så det är bara att köra på och hoppas att det går över så snart som möjligt. Just nu kan jag bara rida på en häst och knappt det för ens det gör för ont. Hoppas att jag blir bättre tills jag ska rida lektion den 15 juni. Just nu rider jag bara Hidalgo med så tränar jag Freeman i löslongering. Eftersom jag bara kan träna en häst och sjukgymnasten tyckte att jag inte ska utmana ödet och rida Freeman så får det bli så så länge. Min medryttare kommer ut ikväll och ska rida på Freeman.

De får hälsa på varandra varje dag nu och det går bättre och bättre. Jag hoppas att det blir ett lugnt ihopsläpp när det väl blir.

Av Emma - 2 juni 2013 16:33

Idag kände jag mig lite bättre i rumpan så jag bestämde mig för att rida spanjoren. Det gick hyfsat bra och vi slutade med att skritta lilla varvet som tar ca 15-20min. Det han tycker är lite halvläskit är stora stenar och småfåglar. Men han gör inget bara tittar lite snett på dem och går vidare. Småfåglarna rycker han till lite på när de flyger iväg. Härliga häst!!
På den lilla stunden som vi var borta hade Freeman lyckats tagit av sig halva täcket... Inget var sönder och han verkade mest tycka att det var obekvämt med bensnöret som satt bakom kotan. Inget rädd eller så utan gick lugnt fram till grinden när jag kom och vilade lite på andra bakbenet. Han är en ganska speciell häst som inte stressar upp sig i onödan.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards