Emma Eskilsson

Alla inlägg under oktober 2013

Av Emma - 8 oktober 2013 22:52

Jag har sedan länge lånat sadel av en nära vän som passat Hidalgo. Nu var hon tvungen att få tillbaka den och eftersom jag inte skaffat någon ny får jag snällt rida barbacka. Idag var första dagen som jag provade och det gick bättre än väntat. Jag red bara i 15-20min. Lillebror hade tagit av sig grimman med betesbegränsaren så jag var först ute och letade efter den på vallen... Ingen grimma hittade jag där... Det blev att stänga av till vallen så får de gå i lilla hagen i natt. Även om det lite gräs så vill jag inte riskera varken kolik, fång eller någonannan sjukdom. Hidalgo är en riktig gentleman, snäll ut i svanstopparna och finner sig i det mesta. Trotts att det blåste löv och var mörkt när jag red så reagerade han inte mer än att spänna ryggen lite och höja huvudet en aning. Det här med att rida barbacka tror jag kan va bra för mig. Ganska spänd idag men med facit i handen så kan jag inte vara mer än nöjd!

En sån här sadel hade jag tänkt köpa. Den är uppbyggd på samma typ av sett som den jag har lånat men denna kostar inte hälften så mycket!! Chezz Calido heter den och jag har bara hört positiva kommentarer om den!

Av Emma - 5 oktober 2013 09:12

Igår var det sista Julio träningen och Hidalgo var taggad kan jag säga! Vi började som vanligt på marken och den här gången utan sadel. Det är lättare utan sadel då hästarna inte behöver störas av den och att jag kommer åt hästen ytterbak lättare om jag skulle behöva.

Här är en öppna där jag får fatt på innerfram och innerbak.

 

Här är en sluta på diagonalen. På första bilden ser ni hur ytterbak letar sig framåt mot mitten under hästen mage.

Här på andra bilden ser ni hur hans ytterfram går med mig i rörelseriktningen. 

 

Vi passade på att träna lite trav med och även där börjar vi med öppna för att få fatt på innerbak. Han var jätteduktig för att ha tränat så lite på att trava med mig brevid.

   

Ett par kort när jag red bara, tyvärr så blir det inte bra bilder i ridhuset.

Här är han i samlad trav i slutet på en diagonalsluta.

 

Julio tyckte att galoppen var bättre idag! Hidalgo kändes bättre med huvudet i traven när jag joggade fram och höll det i en framåt neråt form utan att komma så mycket bakom handen hela tiden som har varit hans största problem. Vi övade på att göra diagonal sluta i 4-5steg för att sen gå över till öppna i ett par stag och sen gå över till sluta igen. Hidalgo kändes superfin i skritten under övningen och även i skolorna till vänster. Men höger sluta var super svårt och han hamnade lätt på högerbogen och föll över den kan man säga. Då fick jag ta till övningen skänkelvikning från långsidan i ett par steg i för att sen med hjälp av väggen få en fin högersluta tillbaka.

Nästa gång han kommer är i slutet av november så jag får se hur det är då med väder m.m Men visst är det ett bra kompliment till AR träningen. Han är mycket för mjuka hjälper och att få hästen lätt på handen för att sedan bara få känslan av att rida med sitsen. Då menar jag inte att man ska "driva på" med sittbenen utan att föra hästen dit man vill ha den så ex sluta rörelsen kommer från sitsen och inte från skänklar och tyglar.

Super nöjd med min spanjor, han sköter sig exemplariskt när vi är på bortaplan!!

Av Emma - 3 oktober 2013 22:09

Idag var det äntligen dags! Jag skulle för första gången rida för Julio och jag var super nervös... Han är en av mina stora idoler och det är så coolt att lilla jag får chansen att rida för HONOM!!! Hidalgo och jag började lektionen som vanligt med stillastående där vi kollar framåt neråt, ställning, böjning, viktförskjutningen mellan bogarna och den förhållande hjälpen. Sen satte vi oss i rörelse där vi först kollade av innerfram, innerbak, ytterbak och ytterfram. När vi snirklat oss runt en stund så kände jag mig klar. Julio tyckte att det var intressant på ett positivt sett!! Kul att jag kunde få honom att tycka att det är intressant :) Sen satt jag upp och red som jag brukar göra hemma. Det vill säga öppna och sluta på rakt och böjt spår. Samt lite öka och minska traven samt flytta bogarna. Det han tyckte jag skulle ändra först var att istället för att ta upp händerna när Hidalgo kommer bakom handen så skulle jag mjukna i handen och lägga intill skänkeln. Han sprang på de första gångerna sen så gick det ganska bra. I galoppen fick jag klappa honom med innerhanden på rakt spår och ytterhanden på böjtspår för att gå rundare språng. Ska bli spännande vad jag får göra imorgon!!

Av Emma - 2 oktober 2013 21:33

Imorgon är det dags för träning igen och inte för vem som helst utan självaste Julio Borba!! Det har alltid varit en liten dröm att få rida för honom och imorgon och på fredag kommer den drömmen gå i uppfyllelse. Det ska bli riktigt kul att se vad han tar upp för övningar!

Idag när jag red gick det riktigt bra, förutom att han hade super energi. Jag försöker att börja fatta galopp från trav istället för skritt men det är svårt. Det blir lätt "passage" trav istället och då blir det pannkaka. Markarbetet funkar jättebra och han tycker att det är kul. Att kunna gå med Hidalgo och han följer mig med lätthet är så kul och jag hoppas att vi snart kan börja arbeta mer i trav.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards