Emma Eskilsson

Alla inlägg under september 2009

Av Emma - 11 september 2009 22:30

Igår var jag på hundkurs med Basco, det är syrrans rottis som redan är ca 1.5år Han var jätte duktig. Syrran har gjort ett jätte bra jobb med honom sen jag gick valpkursen för henne!


Idag red Lena på Cindi och det hade gått jätte bra! Det är ju jätte bra att jag kan vara ledig och vet att hon blir riden utan att jag behöver vara där! Kul att få lite feedback med då hon tyckte att tanten var som smör att rida!!Skrattande


Idag har jag fått helkroppsmassage på ett spa, fick presentkort från mina släktingar när jag fyllde år. Det är en bland de bästa presenterna jag någonsin har fått!!


Jag har inte träffat min lilla kille på två dagar, trodde inte att jag kunde sakna en häst så mycket som jag gör. Fast nu är han ingen bebis längre utan min lilla kille som håller på att växa upp till en stor, fin och snäll häst! (drömma kan jag väl få göra)

Av Emma - 9 september 2009 21:21

Först åkte jag upp till min lilla kille för att borsta, kratsa hovar och ge lite kraftfoder. Idag så gick vi igenom en annan hagöppning än vad han är van vid nu då de stod i den delen av hagen. Där låter elen ganska mycket så han tvekade lite men det va bara 2sek så gick han ut sen!!Skrattande


Idag tömkörde jag tanten i ca 20min. Hon var duktig som vanligt när man tömkör och var arbetsvillig! Nu får hon vila imorgon då det är hundträning igen.


Efter jag var klar med "mina" hästar så åkte jag upp till den hästen jag ska rida på nu 2-3ggr/vecka. Han var klar när jag kom bara att sadla och tränsa, lite lyxit Glad När jag satt upp så var jag ganska nervös då jag vet hur ont det gör när man blir av slängd... så han testade mig ganska direkt då han hade en traktor och en vedklyvare att bli rädd för. Men jag kunde övertala honom att det inte var nått att bli rädd för eller att titta på. När jag hade skrittat ett tag så tänkte jag trava och då fick jag honom att trava kanske 10steg innan han saktade av... försökte få honom att trava igen men då stod han still istället och började spänna sig. Jag började skritta igen och gjorde nytt försök, han stannade igen. Då tänkte jag att nee nu måste jag ha ett spö och peta med så han förstår vad jag menar. Jag började med att bara visa honom spöet så han visste att jag hade det. Efter det så skulle jag börja trava, han försökte smita ifrån traven genom att hota med att bocka, sparka Rynkar på näsan och stå still... men när han märkte att det var roligare att gå framåt så gick det mycket bättre. Vi kunde trava flera varv och även byta varv utan att stanna upp! Eftersom han är ganska mycket anti både för skänkeln och bettet så försökte jag rida med röst och vikt... inte det lättaste på en häst som är som en 3åring fast han är 7år. Nästa gång jag ska rida är på lördag, det ska bli kul!


Av Emma - 8 september 2009 21:49

Började med att hjälpa Tessan med hennes unghäst att hålla i henne medans hon verkade henne. Hon var mycket duktigare än förra gången jag hjälpte till.


Idag hade både jag och Cindi träningsverk, Cindi från igår och jag från lördagens träning. När jag masserade henne på länden och korset grinade hon mycket mer än av hon brukar göra, brukar ju inte grina alls nästan... Men idag såg både jag och två till att hon var jätte grinig Obestämd Började lite stretigt och stel, men efter uppvärmningen så kändes hon mycket bättre Glad Vänstergaloppen är fortfarande helt okej! Hoppas att hon håller sig i form nu så vi slipper mer krångel med henne. Min plan är ju att börja med Freeman om ett år så tilldess skulle det vara bra om hon kunde hålla sig frisk!!


Min lilla kille är ju bara så go Tungan ute vet inte om jag redan har skrivit detta men när jag tar ut honom från hagen så får han gå ut själv och jag lägger grimskaftet över halsen och släpper Oskyldig för att kunna stänga igen när Jacke kommer och vill med ut... undra hur många som gör så med deras ett åriga hingstar. Visst har jag matskålen utanför så han stannar vid den och äter men ändå Skrattande


Imorgon ska jag rida på en annan häst som gillar att bocka, så om ni inte har hört nått från mig på 2-3dagar så mår jag inte så jätte bra. Jag har ridit (eller skrittat) på honom två gånger och det gick bra så det ska väl gå bra imorgon med. Får se hur långt jag kommer då, vi tar ett steg i taget på den hästen!

Av Emma - 7 september 2009 21:53

Idag red jag på stubbåkern. Cindi var helt underbar jag kunde rida hela registret!! Vänster galoppen var inte så stort "problem" längre utan var helt okej att rida. Jag galopperade så fort jag kunde och vågade, det var riktigt kul tyckte hon. Jag red sammanlagt 45 min och då var det 15min fram och avskrittning. Fast jag tror att jag red något lång tid i alla fall då hon var ganska svettig... men inte trött för det inte. Jag glömde ju bort tiden lite då hon var så rolig att rida. Jag har fortfarande kandaret på henne, det fungerar ju sååå bra på henne. Min kropp fungerar ju så mycket bättre med när jag slipper ha ett 5te ben i händerna och tjata med skänkeln hela tiden.

  Igår fick Freeman springa i paddocken igen. Han ville bli "longerad" så varje gång som han började trava sa jag -traavva, hoppas att det fastnade nått. Även om det inte gör något så är det ändå en början! Tyckte att han hade mer schwung i kroppen än sist han fick springa av sig. Han kanske kan bli nått när han blir stor i alla fall även om jag har svårt att förstå det ibland...
Av Emma - 5 september 2009 22:58

Lena hjälpte mig idag i paddocken med "hindren" och lite tipps på tekniken i ridningen. Blev inga bilder men kanske nästa gång. Jag ska försöka att jobba henne på cavaletti nu minst varannan vecka. Hon blev mycket finare av att jobba på bommar och hon tycker att det är jätte kul. Jag börjar mer och mer bli säker på hinder igen och kan tänka mig ställa upp i kombinations tävlingen på VRF som brukar vara i november. Tror att det brukar vara från 30-40cm och uppåt och sen LC-Msv nivå.  Men men får se hur Cindi är i formen tills dess. Just nu är det kandaret som jag rider på då hon går så bra på det även om jag inte rider på stången så är hon mjukare i munnen och är lättare att komma i form utan att behöva "hålla i och sparka på" som jag inte kan/vill göra. Ridning ska ju ske på lätta hjälper och ses som harmonisk och följsam, det är ju svårt på en häst som har lärt sig att slippa undan arbete med att göra plankan...

Av Emma - 2 september 2009 21:40

Idag känner jag mig lite bättre men inte helt bra, blev tömkörning för tantens del. Hon var ganska duktig och jobbade på bra tycker jag! Lena kom förbi en sväng och vi bestämde att vi ska upp till paddocken i helgen för att rida cavaletti. Imorgon skulle Lena försöka göra nått med henne. Åkte som vanligt upp till min lilla kille och han är ju bara så mysig och vill gosa hela tiden! Det är klart att jag inte vill annat än att mysa och gosa med honom men det fungerar ju inte riktigt så när det finns det är ordet uppfostran och regler... Fast han är ju inte så jobbig att ha att göra med, ska ju inte klaga när han är så snäll och lätt hanterad. MEN vi får väl se hur han blir när han växer upp, för vuxen kommer han att bli förr eller senare. Jag får se hur länge jag kan ha kvar honom som hingst, just nu känns det som om det skulle vara bra om han kan vara hingst så länge som möjligt då han inte har så snygg kropp. Jag hoppas att han växer till sig någon gång!

Av Emma - 1 september 2009 21:23

Idag red Lena på Cindi så jag skulle få se henne i rörelse. Jag såg inget konstigt med henne idag mer än att hon är lite motig i vänstervarv men det är hon ju alltid när hon är ur form. Såg inget konstigt med bakbenen alls. Nu väntar jag bara på att bli helt frisk så imorgon blir det tömkörning och hoppas på att vara frisk till helgen! Vi la på henne hoppsadeln idag med för att se hur den satt. Sitter bra på henne tycker jag för att rida i 2-4/månad. Både Lena och Tessan kollade så att den satt okej på henne.  

Var uppe hos min lilla kille idag med! Han stoppar ner huvudet i grimman och går snällt med mig även om Jacke springer bakom, bredvid och framför oss hela vägen upp till in/ut släppet... då är det skönt att han går ut ur hagen helt själv! Jacke kunde ju inte vara stilla i hagen utan små sprang lite ut med staketet hela tiden. När jag var klar med Fritte så fick han gå in i hagen igen, direkt efter jag hade släppt honom så gick han iväg och tätt efter kommer Jacke och så blir det fart på dom... hjälp tänker jag, bara de inte springer om kull och bryter sig. Som tur va så lugnade de sig ganska snabbt så jag åkte hem innan jag hann se dom börja igen, jag blir ju sååå nervös när de springer...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards