Emma Eskilsson

Alla inlägg den 8 november 2009

Av Emma - 8 november 2009 20:51

Idag fick jag gå upp tidigt för att hinna med att fodra Tessans hästar först sen göra mig iordning och sist stanna hos Lotta för att fodra hennes hästar innan jag drog in till stan för att hämta min syster för att dra vidare till landet till mamma och pappa. Där ut började vi med frukost sen blev det lång promenad med hundarna. Bara för att det är farsdag så blev det trerätters lunch Skrattande jätte gott!! Som förrätt blev det räkröra på rostat bröd, varmrätten var klyfftpotatis och oxfilé med kantarellsås och sist till efterrätt blev det en jätte god varm annanas med smällt smör/socker med rostad coccos som man strödde på, och till det blev det vaniljglass!! Mums!!


Sen åkte jag och syrran till Freeman och lilla Troj fick hälsa på sin "kusin" och tyckte han var lite läskig först men sen kunde han springa framför benen på honom... Fritte var duktig när jag skulle tränsa honom som vanligt han bara väntade lite med att ta bettet men annars så var han mycket lugn (ingen rymnings risk där inte). Vi gick upp till paddocken och jag började gå lite med honom, syrran sa direkt att det ser ut som om han sover och jag försöker att få honom mer framme men det är svårt. Jag provade att trava lite med honom men han "sov" där med eller så sprang och för fort och galopperade istället... Vi släppte honom då istället och han tyckte att det var skoj att springa och då kom den lite mer snyggare Fritte fram... men varför kan han inte visa sån trav nar jag springer med... Syrran fick springa lite med honom oxå och han ser ju inte så rolig ut Obestämd så vi får se hur det går på fredag.


En blid från fredags morse. Fritte skakade så mycket på torsdags kvällen så han fick ha täcke på sig.

  

FV: Jacke, Fritte och Gittan

Snygga ögon blixten gör va... hmm aja jag har inget bra program att redigera i heller.

Av Emma - 8 november 2009 12:43

Nu får jag ta och skriva lite igen då!


Igår så skulle jag ha ridit på den nya hästen men när jag kom till paddocken så var han ganska pigg så jag började med att gå lite med honom någera varv. Han kunde inte slappna av riktigt så jag bestämde mig för att longera honom istället ett tag för att se om han kunde slappna av mer då. Men efter ganska mycket bockande och hoppande så tyckte jag att det räckte för idag istället. Jag får rida på måndag istället. Lastningen är han klockren på Skrattande även mitt misstag förra veckan... tur att han fortfarande har det förtroendet för mig!!


Jag skulle ju ha åkt in till Norrköping och löshoppat Fritte men så fick jag ett sms av Lotta där hon säger att det blir inställt för att hon (inte Lotta) som vi skulle löshoppa för inte hade tid idag... va då inte hade tid?? Bokar man inte upp sina kunder innan?? Jag blir SÅÅ irriterad på folk som ställer in saker bara för att de kommer på att de inte har TID... det är ju en sak om något har kommit imellan men har man bokat en tid för över 2v sen så ska man ta sig tid tycker jag och inte ställa in på morgonen... dålig stil tycker jag. När jag inte kunde åka dit så byggde jag upp hinder så han fick hoppa lite iaf. MEN mitt pucko igen... när jag hade ställt upp så det var klart så ledde jag över honom 2ggr och han hade egen bjudning hela tiden. Jag släppte honom då och föste honom mot infångaren så i sista sekunden så väjer han och springer förbi... han blir as lycklig och tyckte det var en jätte kul lek att springa förbi... fan fan fan mitt pucko, bara att börja om. Den här gången ledde jag ner honom och släppte honom och han lägger på en tvärnit och vänder jag hinner stoppa honom och han vänder igen och drar förbi infångaren igen... han tycker bara att det är jätte kul.. jag blir galen på mig själv då det enbart är mitt fel att han gjorde så. Då tog jag grimskaftet och ledde honom in i infångaren, han var mycket skepptisk till en början och ville inte gå in där men väl inne så bjöd han mot hindrerna och hoppade av sig själv. Jag upp repade 4-5ggr och för varje gång så hade han mer och mer bjudning in i infångaren och sista gången behövde jag inte påminna honom att det är framåt han ska och då avslutade vi. De sista 3gångerna fick han "hoppa" ca 30cm de gångerna innan var bommarna på marken. Men det är bara att inse att det är en dressyr häst jag har fått Tungan ute Det gick bra att tränsa honom med och han tycker att bettet är helt okej som tur är! Idag ska vi springa för sista gången och syrran ska vara med för att ge lite tipps så det blir bättre! Hoppas bara att jag slipper att visa honom själv på fredag då jag kommer att vara för nervös att visa min egna häst. Skulle vara stor skilldnad att visa någon annans häst. Ingen som vet någon som är duktig på att visa hästar och som är på Vreta den 13nov??

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards