Emma Eskilsson

Alla inlägg den 22 maj 2010

Av Emma - 22 maj 2010 21:07

Dagen började med att gå upp 06:15 för att åka från Västerås 06:45.

Här sover vi, jag till vänster och Tessan till höger.

  


Jag, Tessan, Malin och två andra tjejer åkte till Falun för att gå på en föreläsning om brumbys och hur de lever. Föreläsaren Brian Hampson har gjort en studie från 2007- nutid, han gick igenom allt från deras historia till hur de bytte plats på hästar som levde i ex öknen och de som levde i grönområden. Det var nämligen 6st olika brumbys som de hade använt i sin forskning. Alla hade olika utseenden på hovarna beroende på var någonstanns de levde i Australien. De som levde i öknen hade mycket hårda hovar och de som levde i sand hade ganska långa och även utflutna hovar. De andra hade sina egna drag och han sa det att han hade ca 100olika hovar hemma och han kunde ta upp en hov och säga vart den hästen hade levt. Jag kommer inte ihåg allt men Tessan antecknade!! Jo en sak till som han berättade om som ni kanske redan vet om att de kör ut med två hellikopptrar och dödar ca 1000hästar per dag eftersom de har så många hästar och de förökar sig så fort. Det som även var intressant var att det hade studerat hur mycket fukt det finns i en hov och om det är någon skilldnad på de olika hovarna beroende på vart de lever. Han kom fram till att alla hovarna hade ca 30% fukt i sig. Att vissa hovar är sprukna eller beror inte på om de går i vatten eller inte eftersom de hästar som lever i öknen dricker var 1-4dag så deras hovar får klara sig utan vatten. Medans de som gick i sumpmarker och sand kom i kontakt med vatten mer fast var sprukna m.m iaf. Så det att hovarna behöver fukt utifrån stämmer inte, även om jag redan har vetat om det sen länge så vet jag andra som tror att det hjälper...


Frukost fika

  


Kafftet gjordes över öppen eld.

   


Lunchen!!

  


Föreläsningssalen


Brian är killen som står upp!      


Ååå, men vet ni mer då... han sa att det finns fyra platser kvar i en studiegrupp i juni och att det bara var att anmäla sig, fick sån lust att bara säga JAA jag vill, jag vill följa med NU!!! Tänk var roligt att åka till Australien och campa i ca en vecka för att vara med i ett forskningsprojekt!! Kan ju inte bli mer spännande!!  


Nu är Tessan och Mailn ute på en ridtur, men jag vill inte bli överfallen av alla mygg som är här... bättre att vara inne och slippa dom!!


Imorgon em ska vi åka hem och då ska jag ut till min lilla sötnos så ska han få springa av sig i padocken om vädret är okej!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards