Emma Eskilsson

Alla inlägg under april 2012

Av Emma - 1 april 2012 15:54

Så skönt det är att äntligen kommit igång med ridningen. Han förstår mer och mer av vad det är jag försöker lära honom. I fredags så var det två dagar sen jag gjorde nått med honom, det va en dag för mycket märkte jag. När jag hade longerat och skulle sitta upp kunde han inte stå still utan var någon helt annanstans... efter 5min tänkte jag att nee det här går ju inte, jag blir bara mer irriterad över att han inte står still och han över att inte kunna stå still. Jag kunde nästan se hur energin kröp under huden på honom. Jag markarbetade honom då i ca 10min. Vi övade på mycket skritt trav skritt osv. Det tyckte han var jätte jobbigt, andra gången vi skulle börja trava så tog han väl i så mycket att han fick panik och kastade sig bakåt så jag tappade honom. När han lilla utbrått var klart var det bara för mig att gå och hämta honom. Han stod snällt och såg ut som om han funerade på vad som just hade hänt. Vi fortsatte där vi slutade och nu gick det mycket bättre. Han jobbade på bra och när vi hade avslutat markarbetet kunde jag sitta upp på en stilla stående häst!!


Idag longerade jag honom bara men 3-5min längre än vad jag brukar och då kunde jag sitta upp efter tredje försöket... han har sån energi att han inte riktigt kan vänta. Eftersom han fortfarande är hingst så känner jag att jag får välja mina disskutioner med honom då jag inte vill ha en häst som känner sig nedtryckt och att jag säger nej till allt... det ska ju va kul att jobba tillsammans med mig!! Ridningen gick jätte bra och han sköter sig ävn om lillebror tittar på hyss i hagen. Det blir mycket vändande för vikthjälperna och att han ska tänka fram och ner.


Idag har vi även tagit bort göselstacken, så skönt att det är rent utanför stallet. Jag gjorde även ett nytt hönät som jag får plats med 2småbalar i om det skulle behövas. Jag tycker att det är kanonbra med de småmaskade näten, de har att göra hela tiden och höt räcker mycket längre. Alla hästar borde ha det i hagen dagtid för att förebygga kolik, magsår och andra psykiska saker som vi har svårt att bli av med som boxvandring, vävning, brubbitning m.m


Lite vår i rabbatten!!

Knoppar som är på väg upp!!

 

Knopp som har kommit upp!!!

Förra helgen var de här bara 2-3cm, det händer mycket på en vecka!!

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards