Emma Eskilsson

Alla inlägg under februari 2014

Av Emma - 9 februari 2014 18:45

Idag åkte vi till ridhuset och tränade bommar med Freeman. Min medryttare gillar att hoppa och visst kan hon få göra det då!

Galoppera över var jätte skoj!!

Galoppera överhuvudtaget är kul!! Det hela gick riktigt bra och Freeman verkar tycka det va kul :)

Av Emma - 8 februari 2014 10:21

Igår började det regna vid lunch och jag tänkte att om det inte regnar när jag kommer hem så ska jag ta ut Freeman för att träna på slutan för hand. Det var 4de gången vi tränade och igår äntligen förstod han att bogen ska vara på spåret och bakdelen innanför i högervarv. I vänster kunde vi för första gången lämna spåret och det var väl inga problem för honom!! Så skönt att polletten trillat ner :)

Idag blev det frukost ute på vallen. Vi ska köra in en ny bal och då vill jag inte ha dom uppe vid foderbordet. Snart är snön borta och leran här... har redan börjat titta fram på sina ställen. Hoppas bara att det blir en torr vår så vi slipper lera!!

Av Emma - 6 februari 2014 22:06

I måndags red Pernilla på Freeman ute på vallen. Alla gångarter red hon i och det hade gått bra!! Så skönt att han är igång nu :) lillebror fick med träna med hans skötare på ryggen. Det gick bra förutom att han fick ett ryck och bet mig i låret så jag fick ett ganska stort blåmärke... han har hått och smånaffsat när han har skötaren på ryggen och märkt att jag inte säger ifrån på riktigt. Det hela hade utvecklats till en bitlek där han biter i min jacka när jag kom nära. Om jag gick med någon meter ifrån honom så gick han snällt. När han hade bitit mig så tror jag att han blev lite chockad. Så i tisdags tränade jag honom med spö och två gånger fick jag korrigera honom då han började "nafsa" han hajade fort att det inte var okej. Idag när vi tränade med ryttare på ryggen hade han ingen tendens mot att nafsa. För första gången idag så travade vi med ryttare!! Duktiga de är!!

I tisdags så fick alla vila (Erik kom hem från en 11dagars resa i Florida med två kompisar) och igår fick Freeman och Hidalgo jobba i markjobb. Freeman börjar förstå slutahjälpen även i högervarv. I vänstervarv har han fattat helt och hållet. Där kan jag nog snart börja gå på diagonalen eller innanför spåret. Hidalgo tränade jag lite mot samling men han blir fortfarande lite stressad och det ska jag försöka jobba bort.

Idag fick Hidalgo agera läromästare för tredje torsdagen i rad. Lillebrors skötare fick rida i öppna längs spåret i båda varv och gjorde ganska fina! Det är mycket man ska hålla koll på, både sin egna kropp och hästens. Hon är så duktig och jag hoppas att hon tycker att det är kul :)

Bild jag såg på fejan idag, det skulle kunna vara Freeman och Hidalgo. Fast Freeman vet inte vad snubbla är!!

Av Emma - 1 februari 2014 17:59

Jag har varit upptagen varje kväll i veckan och nu har jag tagit mig tid att blogga igen!

I torsdags var lillebrors skötare här igen och hon gick sitta upp direkt på honom ( eftersom det är det hon vill göra!!). Vi gick lite serpentiner där hon även fick lägga till vikthjälperna för att börja skolain lillebror på dom. Jag försökte hålla mig på utsidan och gå baklänges så han skulle lyssna mer på sin ryttare. Har jag sagt att hon fortfarande inte fått tyglar att hålla i än?! Ja, det finns en anledning :)

Hidalgo fick ställa upp som läromästare igen och efter lillebrors träning gjorde vi iordning Hidalgo för ridning. Hon satt upp och tog tyglarna och sa, är det då här jag skulle hålla dom? (Hon rider på dubblatyglar, stång och kapson!) Visst var det rätt tygelfsttning! Snacka om att lära sig fort :) Vi gick igenom sitsen och hur msn gör en öppna och en sluta. Hon fick försöka sitta i en öppna och jag gick med och markjobbade H så han gick i en öppna. Det var mest så hon skulle få känna hur det kändes. När vi upprepade det ett par ggr i varje varv så gick vi över till slutan. Jag gick även här igenom hur hon skulle sitta och gjorde sen slutahjälpen från marken så hon fick känna hur det kändes med. När vi var klara så satt jag upp och red en liten stund.

Idag red jag och min medryttare ut! Roligt sa hästarna och F boka till någon gång och Hidalgo gick i falsk passage efter första traven. Han kunde bara inte skritta normalt, mycket stressad och svettig över allt. F däremot var inte svettig någonstans, där ser man hur stresstålig eller att han inte blir då lätt stressad när man är ute och rider på vallarna.

Vi ska göra ett försök att tolka in F så min medryttares son kan hänga med på skidor bakom. F brydde sig inte alls att jag gick bakom och trog i linorna eller viftade med dom i sidorna på honom. Nu är det bara ljudet kvar som uppstår när man åker bakom! Spännande!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards