Emma Eskilsson

Alla inlägg under november 2009

Av Emma - 18 november 2009 20:57

Så bar det iväg till ridhuset idag när det regnar så mycket. Den nya hästen sköter sig jätte bra hemma och kliver rakt in i transporten Glad upp och hjälpa Tessan med Kira in i transporten (som jag tror att hon fixar snart själv!!) När vi väl kommer till ridhuset så är det två fjordningar där inne var av den ena är lös och de jagar på den så den springer i stress... varför man äns gör så och vad det är man vill uppnå förstod varken Tessan eller jag. Jag gick som vanligt ett par varv med honom så han skulle vara lugn och trygg. Idag behövde jag bara upprepa uppsittningen en gång och andra gången stod han stilla jätte duktig!! Det var mycket att kolla på idag då det var fyra hästar och vi i ridhuset så han stannade ganska många gånger. När fjordingarna hade gått så blev han mer och mer istadig och stannade hela tiden på medellinjen och ville inte annat än att följa efter Kira... han bockade till tre gånger var av sista gången gjorde han som en skruv i så min högra höft gjorde ganska ont... jag svor för mig själv och skrittade vidare. När vi kommit nästan ett helt varv så stannar han igen (medellinjen...) och drar i tyglarna var av det gör svin ont och jag svär lite till... fan jag kan ju inte sluta rida nu när han är så här istadig utan förtsätter. Han "ger" sig efter en stund och jag börjar göra halt-skritt-halt-skritt osv. Han börjar tycka det är roligt och jag fortsätter till traven och han gör samma sak idag travar tills jag säger till om att sakta av SkrattandeJag upprepar skritt-trav-skritt momentet ca 5ggr /varv och han bjuder in i traven till slut! Vad lättad jag blir att han slutade vilja ha av mig då jag trodde att det var kört där ett tag... men med facit i handen så kändes det som om vi först tog ett kliv fram sen två bak för att sedan gå fram tre steg!! Han känndes så fin i traven på slutet att jag bara måste vara nöjd idag med honom! Även om jag nu har as ont i svanken... mer än tidigare i veckan, så är det konstigt nog värt det på nått sett... konstigt det där vad hästar kan göra så man "glömmer" smärtanObestämd

Av Emma - 17 november 2009 20:00

Idag åkte jag och Tessan upp till padocken med hennes Kira och "min" nya häst idag följde ägaren med oxå för att kolla på oss. Lite krångel in i transporten men inget som inte gör något. Väl framme i padocken så fick jag säga åt honom att stå stilla när jag skulle sadla men inget stress iaf. Vi gick lite innan jag satt upp som vanligt och det gick jätte bra. Nu är han inte lika rädd eller nervös i paddocken som han var först. Det var nu dags för att sitta upp och han tar bara något steg när jag suttit upp men jag sitter av iaf då det inte var det jag bad om... så upp igen och samma sak... så jag får upprepa att sitta upp på honom säkert 10ggr innan han står stilla. Hmm jälka häst att hålla på så, när han har varit så duktig innan när jag har suttit upp. Men så gick ridningen mycket bättre Skrattande han stannade bara 1gång då jag inte bad honom att stanna!! Yeejjj!! Dags för traven och han tog travhjälpen direkt och travade tills jag saktade av!! Förvånad Jag blev jätte glad, det är ju det här jag har väntat på att han ska ta travhjälpen och fortsätta trava tills jag säger nått annat!! JIPPI Tungan ute vi travade både längre och kortare bitar och han var jätte duktig. Han blev lite glad med och drog ner huvet och skakade på det men då sa jag åt honom att det inte är okej. Visst ska han ha kul men inte så kul... han var såå duktig annars och även efter hans lyckorus!!

Av Emma - 15 november 2009 14:35

Igår regnade det nästan hela dagen så jag och Tessan åkte till ridhuset. Den nya hästen var så lugn hela tiden från det jag tog in honom från hagen och även när jag lastade honom!! Han har ju gått in och ur transporten lite nu de senaste gångerna men nu gick han in på en gång utan att bråka Glad Åkte upp till Tessan och skulle hjälpa henne med 3åringen, även hon gick bara in i transporten utan att bråka! Det var som om det tyckte att vad roligt att göra nått annat idag då det är så tråkigt väder hemma. Väl framme så var han fortfarande lugn och stod snällt stilla. Ridningen gick jätte bra, han stannade bara kanske 2ggr på hela passet som jag inte bad honom att stanna. Traven gick med bra även om han fortfarande är osäker på i början om jag verkligen menar att han ska trava mer än bara 3steg... men han tar hjälpen igen utan att stanna och travar igen även om det bara blir 3steg igen men så fattar han att jag menar. När traven kom igång så travade vi massor och han känndes jätte fin. Han skulle nu behöva komma upp lite med huvudet men det är ju lite svårt att få allt på plats på en gång. När vi skulle åka hem så var det en annan häst på stallplanden på väg in i ridhuset och den hästen var jätte intressant. Han ville inte riktigt gå in i transporten men efter 2-3försök så gick han in men var snabb att vända sig om... bara att gå in och vända honom igen. Så skönt att det börjar att släppa nu för oss och att han inte är lika anti som när jag började med honom Skrattande 

Av Emma - 14 november 2009 18:57

Nu har jag fått lite bilder från syrran som hon tog från vreta igår. Jag har ju glömt att skriva lite om hans halvborosor som även var där och visades. Freeman var ju först ut av dom och man fick mäta innan visningen och han landade på 154cm. Oj jag som trodde att jag hade en liten häst... men det måste vara Jacke som är stooor. Vi vet redan hur det gick för Freeman men så var det dags för hans bror som är född samma år, han skulle starta direkt efter men var inte där... oj måste ha hänt nått tänkte jag först och synd att jag missar då jag bara har sett fina bilder på honom men aldrig live. Men så när vi är på väg mot bilen ser jag dom halvstressande så då vänder vi och kollar på dom. Han har fått namnet Kill Bill var 160cm och har hoppblod bakom sig i stamtavlan. Det jag kunde se som den största skilldnaden var att han har en större och lufftigare trav än Fritte, men då hade Fritte en bättre skritt. Galoppen såg ganska lika ut tyckte jag. Hoppningen gick mycket bättre än för Fritte då det fanns mer egen vilja att hoppa! Vi åkte hem imellan och åkte tillbaka till hans 1år äldre bror skulle visas. Där fick vi se Divine han var 161cm och var mycket finare i kroppen och ävan fått muskler på rätt ställe. Jag tyckte att han var fin redan innan jag viste att det var brorsn då vi såg honom vid transporterna. Han hade en skritt som var mellan 08orna och traven var fin och galoppen var mer bärig och uppåt i sprången. Så nu är det bara att hoppas på att min lilla kille blir lika fin i kroppen som honom och att galoppen kommer i uppförsbake så småningom! Det var jätte kul att se alla avkommor efter samma hingst Skrattande


Lite halvmörka bilder men ni ser lite av dom iaf!

Springer först och kollar vart han har kommit!


Han som var snäll och hjälpte mig visa Freeman.


Lite tramp...


Hmm... bommarna kan ju bitas...


  

Öronen framåt!!

Så ett kort hemma i paddocken!


Nu får vi se om vi gör om detta nästa år. Skulle ju vara kul att göra det så vi får se utvecklingen!!

Av Emma - 13 november 2009 21:12

Vi var på Vreta idag och vi blev bilen full Skrattande Jag, syrran, Lena Basco och så lilla Troy. Lena filmade och syrran tog kort medans jag var nere i visningsringen. Freeman skötte sig hela tiden även om hoppningen inte gick så bra... men va då han ska ju först och främst gå dressyr och sen så får vi se hur mycket vi kommer att hoppa. Min dator ville inte kännas vis syrrans kamera så bilder får komma en annan dag. Här kommer dommar kommentarerna, de kommer att finnas på hemsidan med för er som vill jämföra från fölmönstringen.


Typ: Ganska välutvecklad, något lågställd.

HHB: Långt huvud, rak hals något lågt ansatt, lång manke, djup bog och bål, sluttande musklat kors.

Ext och rörelsernas korrekthet: Betydande tåtrång speciellt vänster fram, långa veka framkotor.

Skritt: Ren, taktmässig, avspännd, med god kvalitet.

Trav: Taktmässig, avspänd.

Galopp: För dagen bristande egen bjudning, ganska lätt men brister i bärighet.

Löshoppning: Spänd opåverkbar.

Härstammning: Dressyrinriktat fadershingst med något äldre förädlat mödene.

Sammanfattning: Ej tillräckliga kvalliteer för vidare prövning som avelshingst


Det var en mycket bra och rätvis bedömning av min hingst tycker jag, det som är synd är att de inte satte poäng som på fölmönstringen men kommentarerna är ju bättre iaf Skrattande

Av Emma - 12 november 2009 21:43

Igår var vi hemma hos killen som ska visa honom imorgon så han fick träffa och lära känna honom lite. Fritte var duktig och försökte så gott han kunde. Så nu är jag mest nervös över att jag ska få med mig allt så glömsk som jag är... aja... allt är i bilen förutom ryckt sakerna som är i stallet.


Så imorgon blir det visning på Vreta skolan utanför Linköping. Det ska vara ca 25st där var av ca 10är 08or, och resten är 07or och 06or och de senaste ska även visas ridna (tur att vi inte är sär än!) Det ska bli kul att få en bedömning även om jag redan nu vet att han inte är något hingstämne så är det en bra grej att göra som en förberedelse för hans kommande år innom dressyren och tävlingar! Så kan jag även jämföra med fölmönstringen med han bedömning där. Det som är kul är att även 2halvbröder ska visas där så Friendship har flest avkommor på Vreta tror jag. Det är en 08 och en 07 och jag ska försöka se båda då jag inte har sett så många avkommor förutom på bild.


Nu är det dags för sängen tror jag så jag orkar upp imorgon!! Ska försöka få med någon bild från imorgon från Frittes visning!

Av Emma - 10 november 2009 22:16

Idag var det sista natten jag sov hos Tessan och skötte om hennes hästar. Skönt på ett sätt att komma hem till MIN säng men det är ju mysigt att gå ut på morgonen till hästarna... Så idag plockade jag iordning på mina grejor men det är säkert nått som jag har misstat tagit med mig. Var ju bara inne i huset 3ggr pga att jag hade glömt saker.


Idag blev det bara lite mat för Frittes del och så borstade jag och tog lite på hans hovar det var ganska länge sen nu men det hade inte hänt så mycket. Han sliter så jämt och fint så det var bara lite fin lir Skrattande


På fredag är det dags för visning av lilla killen och det blir en bra träning på att komma bort och vara på andra ställen. Jag slipper att visa honom och det ska bli så skönt att någon annan som är van ska göra det så det blir gjort på "rätt" sätt eller hur jag nu ska säga. Det är skönt iaf att det inte kommer att vara jag som ska springa med honom. Han är ju så snäll så det ska ju inte vara några problem! Fast nervös är jag...

Av Emma - 9 november 2009 21:00

Idag åkte jag upp till paddocken med den nya hästen. När vi kom upp dit hängde ett täcke på tork i paddocken på ett hinder stöd, som självklart var jätte läskigt så jag kunde inte sadla förens vi hade gått upp ovh kollat på det. När jag väl sadlade stod han snällt stilla. Upp till paddocken igen där jag gick med honom tills han inte var rädd för nått längre, det tog bara 30 min... dags att sitta upp. Han har nog glömt att stå stilla då jag fick sitta av 2ggr innan han stod stilla den 3de gången och då var han jätte duktig och stod stilla tills jag bad honom att skritta. Han kunde ganska fort slappna av och gå i en lång låg form avslappnat i båda varv. Dags för att trava och han tar trav hjälpen på andra försöket. Vi upprepade skritt- trav- skritt osv ca 5ggr i varje varv innan jag tyckte att det räckte för idag. Kul att det gick så bra när det började så illa!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards