Emma Eskilsson

Alla inlägg den 4 juli 2010

Av Emma - 4 juli 2010 22:16

Dagen började med att jag vaknade lite stel på soffan 3:40, somnade visst... La mig i sängen istället och sov till 9! Frukost och vänta på att pappa skulle komma förbi med lite grejer. Sen var det dags för att åka ut till landet för att sola och även bada (jo det är sant jag badade) i poolen hos Tessan. Det var bara 24grader i poolen så jag efter ett tag på stegen kunde ta ett par simtag!! Jag var i riktigt länge och efter ett tag var det rätt okej.  Solade vidare och efter någon timme eller två var det dags igen, då var det 25grader (kallt iaf...). När det började bli kväll åkte jag till Freeman där jag träffade Ikaros matte. Vi tog in dom och jag hjälpte henne med att verka Ikaros hovar. Han var lite för att veva med benen även om Jacke ligger kvar på 1a platsen så är inte han längt ifrån. Verkningen tog bara ca 10min. Efter det tog vi ut båda till paddocken, jag hade träns på Freeman och hon grimma och lina på Ikaros. Freeman skötte sig bättre än förra gången jag hade träns på honom. Jag var duktig och hade hjälm på mig men Ikaros matte hade det inte, han var lite mer på tårna än vad Freeman var så jag sa att hon kunde ta hjälmen. Efter ett varv så skulle vi göra halt (som vi övade på ganska mycket) och Freeman tar ett steg mot mig och vevar med huvudet... det går jag inte med på och petade till honom med spöt i huvudet, han "stegrar" sig en gång men efter det skötte han sig bra. Lyssnade på mig mycket bättre och respekterade "mitt" område. Nu tycker jag inte att man ska slå hästar med spö, men ibland måste man säga ifrån om de blir för närgångna och då en gång i rätt ögonblick. Man får inte gå på för hårt utan respektera hästen som häst. Att sätta tydliga gränser betyder inte att man måste vara hård mot hästen eller säga till för minsta lilla. Ibland får man välja sina strider med hästen då man inte kan säga till om minsta lilla hela tiden, hästen kommer då att tycka att du är tjatig och till slut sluta lyssna... och det vill man ju inte!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards