Emma Eskilsson

Alla inlägg den 16 mars 2012

Av Emma - 16 mars 2012 21:38

Idag åkte jag tidigare från jobbet och när jag kom hem så sprang jag direkt och bytte om till ridkläder. Upp till stallet borsta Freeman som hade rullat sig som vanligt... nu är det inte så hård lera utan går ganska lätt att borsa bort. När jag nästan va klar så fick hästarna rycket och ville springa ut. Lillebror som va lös ställde sig i dörrhålet, Freeman fick nästan lite panik över att inte komma loss men han lugnade sig ganska snabbt även om han tränade lite levad liknande rörelser innan. Jag hade tänkt innan att hoppa över longeringen idag eftersom han har gått så bra de sista gångerna, men tänkte snabbt om och tog med mig grejorna ut. Han va ganska lugn när vi väl gick ut. När jag skulle börja longeringen fick Lillebror rycket och sprang runt inne i hagen, upp och ner, in i lösdriften och sen ut igen, bocksprång så han nästan stod på öronen... jisses då vilken uppmärksamhet han vill ha. Freeman tog det hela med ro och tittade lite nyfiket på honom men fortsatte att skritta lugnt på volten. När Lillebror lugnat sig så började vi travarbetet i longeringen och Freeman var lugn som vanligt. Jag longerade väl kanske någon minut mer än i tisdags så tänkte att nu ska det ju va lugnt. Jag satt upp och Freeman flyttar sig så han får pallen framför sig, (redan där skulle jag igentligen ha suttit av och börjat om uppsittningen) så jag ber honom att ta ett par kliv åt sidan. Han är duktig och flyttar på sig men sen när jag ber honom att stanna vill han inte utan skrittar på utan att bry sig om vad jag vill. Till slut efter kanske 50m får jag stopp på honom och efter det kan jag sätta igång honom i skritt. Efter ytterligare typ 50m vill han trava... jag säger nee vi skrittar nu, var på han blir lite sur och drar i tyglarna. Så tänker jag att ja men nu känns det bra att trava, han tar travhjälpen direkt och vi flyter fram. Det varar fram tills jag vill sakta av då vi snart kommer fram till där det sluttar lite, Freeman vill inte sakta av utan drar upp huvudet och ruskar för att sen dra ner huvudet och dra tyglarna ur handen på mig... Jag får honom tillslut att sakta av men snart vill han trava igen men jag tänker det att nee idag blir det bara skritt då jag inte vill åka av i en brallning... jag är trots allt en dressyrtant!! Till slut gick det skapligt bra i skritten och han kunde följa min sits bra, då snabbt som tusan fick jag in en bra halt och passade på att hoppa av. Det som är bra med hästar är ju att de aldrig vet vad vi ska öva på och då gäller det bara att avsluta när de gör rätt utan att själva målet är uppfyllt (då man kan ha satt upp för höga mål).


När jag va klar i stallet så följde jag med Erik på en springtur runt "lilla" varvet, vad kan det va 1.5-2km kanske. Vad jobbigt det va men det känns som att det räcker med att börja med det för att sen utöka när det känns lätt. Haha, om jag nu kommer så långt att jag fortsätter. Skönt var det när man kom hem, fick man känna sig duktig!!!

Av Emma - 16 mars 2012 12:22

I onsdags var det dags igen för draken att åka och hoppa lite. Den här gången var han som en lammunge och behövde inte alls visa sin hingstiga sida. Fast då gick vi bara förbi en häst på stallplan när vi skulle in i ridhuset resten av tiden va vi själva!! Skönt tycker jag då det är löshoppningen han ska konsentrera sig på och inget annat. Fast själva löshoppningen gick sisådär... han hade sin egna teknink för att komma över hindret. En gång (som jag skulle ha haft på film...) bestämde han sig i sista stund att hoppa och då på nått konstigt sett fick han ena bakbenet mellan bommarna på oxern, men klarade att hoppa över den utan att riva bommen längst bort på oxern?!! Första bommen ramlade ju självklart men den sista tog han på ca 110 på ena bakbenet, hur i hela ¤"%"¤! gör man då?? Sen så visade han lite annats med men inte lika tekniskt svårt... eller hur jag ska säga?!! Micke tyckte att när han väl hoppar så tar han i för allt han kan och har en jätte fina bakben som han öppnar upp, kul att höra nått positivt :)


Idag såg jag att det ska regna på söndag så ska försöka sluta 16:30 så jag kan rida idag och imorgon istället!! Så kul att äntligen komma igång med träningen. Längtar till AR kursen i maj som vi ska på!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards