Emma Eskilsson

Alla inlägg under maj 2010

Av Emma - 18 maj 2010 22:15


Den här dagen börjar med att jag undrar varför jag ska gå upp... som tur va kom jag på det innan jag hann somna om. Sen dröjde det till strax efter 9 så kom en kille ner till mitt kontor och frågade efter ett visst sorts papper. Jag håller på som bäst med frukten och jag försöker förklara vart det är någonstans... jag hör något mummel och går dit... då står han och letar i mitten av hyllan och jag sa till honom att men du jag sa ju att den låg till höger *suck*, ehh nee du sa att det skulle ligga mitten... sa jag? nee fast jag menade ju i mitten till höger... mmm... jaha, jo jag sa väl som vanligt bara halva meningen... resten av dagen gick väl ganska bra även om jag snurrade till det lite ibland...

Ikväll så åkte jag och Kalina ut till stallet för att ta en sväng på Cindi och Pelle igen men Lena lyckades övertala mig att inte rida då min förkylning inte har gett med sig än... när ska jag slippa?? Vill inte mer nu... Eftersom vi inte red så fixade vi hagen så Capo och Cindi fick gå ut nu på heltid de nätter som vädret ska vara bra. Capo blev as glad och skuttade runt som den tok, Cindi skuttade runt hon med trotts sina 21år... undra när hon ska bli gammal?!

Diskuterade med en kompis härom dagen med om folk som säger att en häst är snäll. Som när de säger att men vad snäll Freeman är, ehh ja vad skulle han annars va? Jag har ju uppfostrat honom till att vara snäll. Det är ju inte så att en häst föds snäll direkt. Det är två nu på de dagarna som jag har gett honom penicillin och folk har sagt att han är snäll när jag ger honom sprutan. Mitt lite dryga svar tillbaka var då att ja det är klart han får ju stryk annars. Hon tog mig på orden och trodde att jag verkligen slog honom... jag som inte ens har "läxat" upp honom så som jag har behövt göra med andra hästar. Exempel då de har gått över mig eller sprungit på mig eller sparkat mot mig. Det jag vill säga med det här är att hästar inte snälla av sig själva (spec inte 2åriga hingstar) utan det är oftast ägaren som gör hästen.

Av Emma - 16 maj 2010 21:45

Igår åkte jag till Kalina i Örebro, och vi kan väl säga att det som händer i Örebro stannar i Örebro... haha tur att jag har dåligt minne så jag inte kommer ihåg heller, ehmm eller vi säger det... Annars så gick det bra och nu är vi hemma igen!


Idag var det sista gången på 10dans kursen och självklart ska jag vara med i höst igen. Jag frågade dansläraren vad nästa kurs skulle heta som fortsättningskurs då jag antar att det finns olika nivåer på det med. Han sa att de heter typ steg 1, 2, 3 osv om jag förstod rätt, men tyckte att jag kunde hoppa över ett steg och gå direkt på nästa, då han antog att jag tyckte att vi gick fram i ett för långsamt tempo... Ååå så kul att han tycker att jag är så pass duktig att hoppa över en kurs för att kunna gå in direkt på nästa. Jag frågade då hur man gör om de har dansat andra danser än vad jag kan och då sa han nått om att det tar vi då... jaha ska bli spännande att se hur det blir i höst!! Skönt att de inte har märkt av min virrighet... haha!


Var även ute hos min sötaste och idag så stod han vid grinden när jag kom, varför vet jag inte riktigt men det är en ny sommarhage de är i nu och ligger närmare stallet. Han blir nästan duktigare ju mer man sprutar honom med penicillin och idag var det sista dagen med metacam så det är ju skönt att han slipper den iaf. Han tar för sig mer nu i hagen och det är skönt att se att det finns lite hingsttendenser även om han kan få behålla dom i hagen... ehmm

Av Emma - 14 maj 2010 18:25

Lill killen har nu fått penicillin i tre dagar utan att klaga och han kommer ff fram i hagen, även om han gick till Tessan idag så låg han och Jacke och sov när vi kom och han reste sig och kom när jag roppade!! Är han inte för söt då!! Han är ju så duktig med när man ska spruta honom, inga stora protester där inte, bara lite skakningar på huvudet. Snart är jag expert på att sätta nålar i halsen med... lite osäker första gångerna men idag gick det bättre. Vill ju inte skada honom och jag som redan är sprut rädd gör ju inte saken bättre (även om det är när jag ska ta...). Saken blir ju inte bättre heller när jag är super förkyld... sen i måndags har jag mått skit och huvudverken som jag brukar ha i från nacke och axlar har fått sällskap av huvudverken som är i pannan och även verken som jag har i hela kroppen... hur svårt ska det va att bli frisk och inte vara sjuk mer i år... förstår inte att jag det senaste halv året har varit små sjuk... även om jag inte erkänner det själv. Fast nu får jag nog ge mig och säga att jag var sjuk iaf ons-tor... jaja nog om det! Idag fick jag tidningen Ridsport i brevlådan och där på 5de sidan står det som jag inte trodde skulle stå i en sån tidning. "Lätt att förebygga risker när hästar släpps ihop" artikeln handlar om ett forsknings projekt som sträcker sig över en 4års period om att hästar mår bättre av att gå tillsammans, allra hälst av att gå i lösdrift. Det flesta hästar nu för tiden går själva i en hage och står inne i en box ca 15h på dygnet, blir riden 1h och ca1h borstning, alltså ca 6h i hagen... är det verkligen okej? Nu vet jag att alla inte kan bygga om sina stall till lösdrifter, men det är ju skönt att SLU skriver om att det är just det som gör att hästarna som går där är de som är friskast och skadar sig minst.


Imorgon åker jag till Örebro och känner för att dansa på bardisken!!


Av Emma - 12 maj 2010 21:31

Jaha så var det dags för Freeman att åka till tandläkaren idag. Syrran och hennes rottis Basco följde med som sällskap. Fast det mesta kunde jag sköta själv men skönt att ha någon med iaf. Väl framme så fick han lite lugnande, eftersom han är så cool så fick han ganska lite.

  

Sen fick han stå en stund och bli trötter...

  

Sen var det dags att börja jobba för veterinären. De började med att ta bilder på över och underkäke. Där kunde de se att han hade frakturer på tre tänder... varför?? Vad tusan har min lilla kille hittat på i hagen igentligen??!! Han hade två i höger käke på M2 och M3 och en i vänster M2, alla stod som frågetecken och undrade hur han kan ha lyckats med det?? Mmm bara han som vet antar jag... Veterinären antog att de uppstod för ca 3-6mån sen men på vad? Inte jag eller någon annan har märkt någon skilldnad på honom, visst äter han långsamt och försiktigt men det har han ju alltid gjort. Man kan se tandflisorna på bommen som sitter nedanför den bommen han har huvudet på... eller kanske bara små röda fläckar...    


När vi kom hem ville jag se att han var tillräckligt pigg för att släppas ut i hagen tillsammans med Jacke så det blev lite bilder från paddocken med.

                     


Jo som ni ser det va han ju!!


Nu ska vi på återbesök dagen innan midsommar för att se att allt går åt rätt håll, tills dess är det penicillin och metacam som gäller i 10 resp 5dagar... och nee dagens nota var inte vad jag hade hoppats på när jag vaknade...

Av Emma - 11 maj 2010 22:40

Varför??? Förstår inte varför jag hela tiden ska bli sjuk?? Nu är jag förkyld igen... jag hatar att vara förkyld. Huvudverken är inte värre den har bara spridit sig så jag har den i hela huvudet istället för bara från nacken. Sen är det ju hörseln som inte är som den brukar heller... får för mig att folk säger en sak men igentligen så säger de nått helt annat, hur blev det så här??


Idag var jag hemma först i 1.5h innan jag tvingade mig själv att åka till stallet. Väl där så borstade jag lilleman och pussade lite på honom inan jag åkte ner till stallet. Gjorde i ordning det lilla som var kvar innan jag tog in hästarna. Gick in med Pelle först och gick upp och tog Cindi och Capo sen... Jag han inte öppna grinden helt till hagen förens Cindi blev "rädd" för någg och hoppade två steg framåt... hon för självklart med sig Capo som nästan springer omkull mig men jag (som tur va) hålla kvar båda. Visst att Capo kan få sina ryck men att Cindi börjar steppa som en unghäst är inte okej. Fick säga åt båda två ett antal gånger på vägen in mest Capo som tur va men Cindi borde veta bättre tycker jag, va tusan, tanten är ju 21år och borde veta hur man går in från hagen...


Känns som om jag har jobbat en hel vecka även om det bara är två dagar... men det ska bli skönt att vara ledig i hela fem dagar  nu och vila upp sig! Imorgon är det Freemans tur att åka till tandläkaren, hoppas att han ser fin ut så jag kan börja träna honom så småningom på bett sen. Även om det är lång tid kvar till inridning så vill jag kunna tömköra lite nu i sommar!! Nu ska jag stupa i sängen!

Av Emma - 9 maj 2010 21:17

För 2(?)veckor sen var jag på boxnings SM den här helgen var det tävlingar i dressyr på VRF. Måste säga att det var såååå mycket roligare och trevligare folk på boxningen än dressyren... men en hel del fina hästar har jag fått sett!! Tog en hel del kort men hela lördagen regnade det så det blev inte så bra... och idag var det mulet fast man kan inte få allt, men det varken regnade eller blåste idag!! Förutom att ha spenderat hela dagarna mellan 7-17 på VRF så har jag haft Dako hos mig i helgen. Han är så söt och har charmat alla på VRF i helgen, sötisen då!! Eftersom det har varit tävlingar hela helgen så har jag inte hunnit med min lilla kille eller någon ridning... få ta det igen det nu i veckan!! Ikväll har syrran och Helen varit här och ätit middag (passade på medans de skulle hämta Dako). Själv så har jag sjukt ont (eller inte så mycket längre, eller jo men fick en tablett av Kalina så jag inte ska "känna" smärtan på samma sett). Nu har Dako åkt hem och en ny arbetsvecka väntar, hela två dagar... oj hur kommer jag orka?!! Jobbar bara mån-tis sen är jag ledig ons-sön, bra jobb jag har va!! Nu är det sägen som väntar på mig och jäklar vad jag kommer sova!!


Av Emma - 7 maj 2010 22:14

Idag har jag bara varit ute på VRF efter jobbet eftersom vi har tävlingar där lör-sön. Det är både lokala och regionala så fyra klasser per dag... men som tur är har vi inte fulla klasser så vi kommer vara klara vid 17tiden hoppas jag. Nu borde jag sova efter som jag ska vara där kl 7 imorgon bitti... shit, jag är trött redan nu. Så har jag Dako nu i helgen, syrran och Helene ska till Sthlm men varför och vad kommer jag inte ihåg (tror att det var att Helene skulle tävla men jag vet inte). Undra vad han kommer att tycka att få vara stall hund, helt okej hoppas jag! Hoppas att jag kommer att kunna sova inatt bara när jag har en liten hund...

Av Emma - 5 maj 2010 21:58

Hur bra är inte livet när det det som inte har funkat börjar gå åt rätt håll?! Jo är det inte underbart!! Capo var på återbesök idag på cliniken och där kunde veterinären konstatera att han har blivit så pass bra att han kan börjas sättas igång igen, yeejjj!! Så skönt att nått går åt rätt håll nu. Det blir igångskrittning till att börja med och när han är igång (om han nu håller för det) så ska vi kolla upp honom igen för att få en uppföljning. Skönt att han för tillfället slipper operera och nu är det bara att hoppas att allt ska fungera.


Igår skrittade jag och Kalina ut på Cindi och Pelle. Det blev en skogstur på ca 1h, så skönt att rensa tankarna... förstår inte varför men det kanske jag inte ska heller.


Idag efter jobbet åkte jag och Kalina och handlade som vi försöker göra på onsdagar. Direkt efter det var det tvärmöte på VRF mellan alla sektionerna och när jag kom hem var Anna här och maten var nästan klar!! Tycker att Anna alltid ska vara här för det är bara då som maten är klar när jag kommer hem sent från stallet!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards