Emma Eskilsson

Alla inlägg den 3 februari 2010

Av Emma - 3 februari 2010 21:59

Presentation av Capo:
 
Capo är e: Cardento Född: 2002
I sommras då ägaren hade svårt att rida på Capo (förutom att hoppa) så föreslog jag att hon skulle be någon om hjälp. Hon red flera gånger för tränare som både gjorde det värre och ibland (för stunden) bättre, men när hon skulle rida själv hemma gick det inte. Capo blev bara mer och mer seg, ville inte gå fram och i galoppen bockade han sig fram. När han tappade skor på sommaren så fick han stå i ca 10v och under de veckorna red hon bara ut med sällskap då han inte ville gå från gården annars. Nu kanske någon tänker att men det är ju klart att han inte vill gå om han inte har skor, men då kan jag lugna er med att han fick låna boots både fram och bak. Därför vet vi att han inte hade problem p.g.a att han inte hade skor. Hon hade även longerat med bootsen dagarna innan så han skulle vara van vid dem. Jag frågade hur det gick och om hon hade fått tag i någon som kunde hjälpa henne med honom. Svaret jag fick var att hon hade fått någon att rida på honom en gång och att den tjejen hade sagt att han saknade grund utbildning. Hon frågade då om jag hade lust att känna på honom någon dag, självklart svarade jag! Då visste jag ju inte allt om honom som jag vet nu och om jag ska vara ärlig så vet jag inte om jag hade suttit upp på honom om jag hade vetat allt han gjorde mot henne. Bl.a dra iväg med henne i full galopp för att sen bocka av henne, bara bocka tills hon åkte av, när hon satt upp på stallplanen vägrade han att gå där ifrån, stannar när han vill, vägrar/ovillig att gå fram, gå mot skänkeln, sparka mot skänkeln och säkert mer.
 
När jag skulle rida på honom första gången hade jag säkerhetsväst på mig och samma stund som jag satt på honom första gången fick jag känslan av att han inte ville ha mig på ryggen. När jag la på skänkeln så sköt han rygg och blev precis spänd i hela kroppen. Jag fick då använda mig av "unghäst" knepet att leda lite med tygeln och smacka så han skulle börja gå. Gång 1-5 skrittade jag bara och försökte enbart att få honom att slappna av och börja lita på mig. Om jag kortade tygeln mer än vad som sträcktes då han hade långa tyglar stannade han och sköt rygg. Han stannade även varje gång som vi skulle svänga eller ja när han hade lust helt enkelt. När la till skänkeln i början så stannade han alltid och då menar jag alltid, så fort jag bara snuddade vid honom stannade han och sköt rygg. Det var som om han varnade mig att om du gör det en gång till så skickar jag av dig. Själva arbetet med att få honom att vilja gå framåt för skänkeln har varit den största utmaningen.
 
Jag har nu tränat för en AR tränare vid två tillfällen och är mycket nöjd med den feedback jag får där ifrån. Det vi har jobbat med mest är att få honom att acceptera mig som ryttare och det jag vill att han ska göra (som att svänga, stanna när jag säger stanna, gå framåt, trava när skänkeln läggs emot m.m.) Nu går han fram för skänkeln och inte minst vill gå framåt. Han har på ganska kort tid nu blivigt mer och mer ridbar. Jag kan faktiskt ställa, böja, be honom trava, byta varv, sakta av till skritt och nu sist tempoväxlingar utan att han gör en tvärnit. Det som är kvar nu är galoppen och jag är riktigt nöjd över att han frågar om han får galoppera, eftersom när vi tidigare har varit i ridhuset och andra har galopperat så har han stannat istället... Jag har provat en gång tidigare att fatta galopp på honom men givetvis blev det stopp, jag försökte en gång till och fick samma svar plus att han sköt rygg igen. När han sa ifrån så tydligt tänkte jag att, nej han är inte redo för det än så vi travar något varv till innan vi åker hem. Jag ber om trav, skänklar inte mer än att bara lägga till skänkeln mot hans hud och PANG så slår han i sargen... Oj tänkte jag, det var ju inte galopp jag bad om nu utan bara trav som innan hade gått super bra. Så nu vill jag att han ska vilja galoppera och tycka att det är kul (dock inte för kul (bocka...)) innan jag ska börja lägga mig i och "tvinga" honom till nått som vi inte behöver göra.
 
Många har frågat mig om han inte har ont någonstans och att vi borde åka till en veterinär för att få honom undersökt. Men jag har svårt att tro att det skulle vara något som gör ont på honom, utan att det är brist på kunskap som saknades.
 
Jag kan ju även tillägga att han var en problemhäst vid lastning med. Han ville inte gå in i transporten och när de väl fick in honom backade (slängde sig) ut ur transporten minst en gång innan de kom iväg. Jag kan inte ha någon som följer med mig jämt när jag ska rida och åka med hästen utan det är för mig en självklarhet att hästen ska kunna lasta sig själv när ja har hand om den. Sagt och gjort, en dag tog jag linan, en kedja och ett dressyrspö för att gå ut och träna lastning. Spöet använde jag som en förlängd arm och kedjan satte jag under hakan på honom. Det tog ca 15min så var hästen inne i transporten, vi gick ut och in några gånger tills han inte tvekade. Nästa dag samma sak och även någon dag efter det. Efter 1v hemma träning visste jag att jag skulle fixa det själv och kunde åka iväg själv med honom, vilket har underlättat mycket!
 
Det blev ett långt inlägg men skriv gärna om ni har fler frågor eller funderingar på vad jag gör!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards