Emma Eskilsson

Alla inlägg under augusti 2010

Av Emma - 31 augusti 2010 22:22

Igår var det Capos tur att få åka till ridhuset. Han skötte sig super bra och även om han hade vilat i två dagar var det inget som jag kände av! Provade på galoppen igen och den här gången höll han nästan ett varv på volten i varje varv. När han tappade galoppen så bjöd han in till galopp igen och ville framåt i galopp!! Så skönt att det går åt rätt håll nu, äntligen!!!


Idag var det Cindis tur att bli riden, men den här gången på stubben. Kalina, Anna och Trams följde med ut till stallet. Kalina började rida på Pelle och jag på Cindi medans Anna och Trams fick agera fotograf! Sen Fick Kalina rida på Cindi och Anna på Pelle. Anna kan nu rida helt själv och är duktig på att göra iordning Pelle inför ridpasset.


   


 


   


   



  


    

Av Emma - 29 augusti 2010 22:10

   Dagen börjae me att jag skulle åka till jobbet för att låna en räknemaskin, när jag skulle öppna dörren inser jag att kortet ligger kvar hemma... bara att åka tillbaka och hämta det. Sen var det iväg till VRF för ponnytävlingar, behöver jag säga att jag är glad över att det är över nu?! Åkte direkt till Freeman och tog in honom, han var mycket bättre idag och hade bara 38.4i temp. Eftersom han hade lite svårt att gå idag med så blev det innomhus träning. Sadeln på och jag ställde pallen bredvid och hängde lite i sadeln och stigbygeln. Han stod helt still och bara vred på huvudet lite för att se vad det va jag gjorde. När det gick bra hängde jag lite mer och till slut kunde jag lätta från pallen. 3de gången hängde jag i ca 4sek och han stod kvar som om inget hänt!! Bytte sida och gjorde samma sak där, men den här gången hängde jag samma där 3de gången som längst med då i ca 7sek! 

Lite bilder på de fina!!

   




    


  


Så var lilla Ikaros nyfiken på kameran!! Sötingen!!


  


Capo med så klart!!

  

Av Emma - 28 augusti 2010 20:08

Dagen började bra med en långpromenad med bästa Alfons och när kom hem så kunde jag inte låta bli att fortsätta med byrån. Jag vet ju att jag inte ska göra nått efter naprapaten men eftersom jag redan igår förstörde det så tänkte jag att det inte kunde spela så stor roll. Nu är den klar och jag blev riktigt nöjd!!

  

Sen var det dags för att åka till stallet och rida.  När jag hade åkt mer än halva vägen så kom jag på att jag hade glömt Alfons i stallet... det va som om hjärtat stannade på mig och jag i panik ringde till Lena, hon svarade men hörde mig inte först... Shit, ringde igen och hoppades på bättre mottagning. Hon svarde och hörde vad jag sa! Jag vet inte vad jag sa mer än att mer eller mindre halvskrek i örat på Lena om att jag glömde Alfons i stallet. Han lika lugn som vanligt sa att ja men jag går ner och hämtar honom, det är lugnt! Guva rädd jag blir för mig själv när jag gör sånna här saker... det är inte roligt och jag undrar hur det kommer sluta. Jag fick andas lite innan jag kom fram till ridhuset och kunde koncentrera mig på Capo. Han va riktigt duktig och Capos matte och jag bytte hästar som vanligt efter halvtid. Cindi gick riktigt bra och för att få henne att sätta under bakdelen lite mer så la jag spöt på bakdelen och ojojoj vilken effekt det gav! Galoppsprången blev så runda och fina!! Gjode lite travökningar med, lite spänning där men kändes okej. Nu var det att åka tillbaka till stallet och hämta Alfons hos Lena som hade skött sig jätte bra!! Han hade fått va i hallen och köket medans Lena städade, Boris (katten) fick vara på övervåningen.


Min lilla kille va lite va lite bättre idag occh svullnaden hade sökt sig neråt. Det blev lite kyla på för att han tycker att det är skönt. Nu hoppas jag att han snart blir på så vi kan börja löshoppa honom till visningen i november i år igen!

Av Emma - 27 augusti 2010 22:21

Min lilla kille gör vissa allt för att få bort kulorna...

  

Värsta lårkakan på insidan av ljumsken... ringde till strömsholm där jag fick rådet att linementa, för kya går ju inte på ett sånt ställe. Men med lite diskution med Lena så blev det iaf kylklampar på i ca 45min. Strömsholm tyckte även att han skulle stå inne inatt, men jag är för rörelse och han rör sig ju inte mer än vad han kan och skulle han stå still med det där i flera timmar så är det väl dubbelt så stort imorgon... men hur lyckas man få en spark där eller vad det nu är?!

Av Emma - 26 augusti 2010 22:20

Mycket som ska hinnas med nu. Jag har köpt en byrå med fyralådor, ett skåp och två hyllplan. 120bred och 155hög, måste jag säga att jag är trött på att skruva??

I stallet håller jag på som bäst med att fixa staketet till Freeman och Capo  som för övrigt är bästa kompisar!! Så söta mina killar!! De står och äter ur samma hö hög i hagen, Capo som annars brukar bita/göra utfall mot den som bara tänker tanken att äta av HANS hö (allt hö brukar vara hans). Att bygga en hage är inte det lättaste, nu behöver jag ju inte göra om hela hagen men min plan var ju att sätta 5stolp om dagen och den planen gick bra de två första dagarna... 10 sitter där de ska resten är kvar i stallet... ska skruva isolatorer med många blir det. Red på Cindi idag, skrittade upp till padocken där det fanns lite spöken och även en hundvalp som tyckte att det va kul att ligga i mitten och kolla när vi red runt runt! Det blev enhandfattning idag med och jag hade som uppgift att lära mig känna vilket finger som styr vilken tygel. Spännande att lära sig något nytt men lättare att styra varje finger än vad jag trodde det skulle va! Cindi var lite spänd genom hela passet men blev lite bättre mot slutet.

Idag var det även den dagen vi skulle bygga upp dressyrstaketet på VRF. Vi kommer att ha ponnytävlingar där på söndag, det blir dubblabanor. Vi är ganska så rutinerade nu och var klara på 1h. Skönt att ha det gjort men det skulle vara såå mycket lättare om plankorna va i plast istället för trä. De är osmidiga och tunga... inte bra om man redan har ont.

Jag har forfarande mammas cykel och är så glad över att ha den!! Nu går det supersnabbt till jobbet och även från. På onsdag är det första dagen som jag slipper cykla till bilen med eftersom jag har bytt p-plats så det tar 10sek och inte 2min att gå till bilen. Härligt att cykla!!!

Imorgon är efterlängtad, då är det 6v sen jag va hos min naprapat och den här gången ska det blir så skönt att få bort huvudverken (iaf i några dagar). Det som är inbokat imorgon är bara att sköta om Freeman och inget annat. Jag har satt min egna regler om att jag inte får göra något 24h efter en behandling. Vet inte om det gör någon större skilldnad men hoppas på det!

Av Emma - 25 augusti 2010 22:31

Efter två dagars vila så var det dags för Capo att åkt till ridhuset för ett träningspass. Jag brukar longera honom lite de dagar som han har vilat dagen innan jag ska rida. När jag ska göra det så kan det vara bra att ha med sig longeringslinan med, men det hade inte jag... glömde visst den. Så jag gick med honom ett par varv i båda varven för att sen sitta upp. Han skötte sig exemplariskt, jag kan inte ha önskat bättre uppförande från honom!! Började med att rida skolorna öppna och sluta i båda varven i skritt. Han trampar på bra i skritten och jag passade på att rida enhandsfattning i skolorna då han verkar förstå mig bra. När jag skulle trava så gick han på bra framåt och nästan så att han ville galoppera. Jag tänkte att ja visst varför inte det var ju folk i ridhuset så jag var inte själv och de höll sig på andra sidan ridhuset. Så nu har vi galopperat ½volt x3 i varje varv!! Han hade ett sug framåt helatiden och det var bara en gång som han sparkade i väggen. Anledningen till sparken tror jag beror på att jag gick på lite för mycket när jag skulle fatta galopp första gången. Resten av fattningarna gick bra och den sista fattningen var perfekt!!

Av Emma - 24 augusti 2010 22:04


Den här veckan har jag så mycket att göra att jag inte vet vart jag ska börja. Inte nog med att jag jobbar heltid så ska jag hinna med att sätta upp alla stolpar i vinterhagen som Freeman och Capo ska gå i sen efter betet. Ska även försöka bygga ihop en byrå, garderob och min nya säng... tills på fredag... hmm undra hur jag tänkte då?? De senaste dagarna har jag gjort de mest konstiga saker, försökt få dragläge på bilen tills jag märkte att jag inte hade startat den... försökte även starta bilen med cykelnyckeln, fråga mig inte hur jag tänkte för det vet jag inte. Sen har jag ju gjort lite vanliga saker med som att trycka på fel våning i hissen på jobbet, ställa mig i hissen utan att trycka och undra om det inte är fel på hissen tills jag upptäckte att jag inte hade tryckt... Säger imorgon fast jag menar igår... jaja, nu ska jag försöka få allt det där i ordning så jag kan slappna av sen i min nya säng!!!

Capo och Freeman gillar varandra jätte mycket, de går ofta tillsammans. Så skönt att det bara funkar för en gång skull med hästarna vid nytt ihopsläpp. Spec. med Capo som inte alltid har kommit överens med alla hästar han har gått ihop med. Nu känns det nästan att jag kan slappna av inför vintern och att de ska gå ihop. Fick hem från ASVH rådgivande bedömning av hingstar, lite sugen på att anmäla honom i år med bara för att se skillnaden på vad de tycker (om det nu skulle vara någon). Ska ringa till killen som visade honom förra året och fråga om han vill visa i år igen och om vi ska börja träna lite redan nu!! Får se vad han säger... kanske inte alls vill, vem vet!! Nehe, om jag skulle ta och försöka få nått mer gjort innan kvällen är slut!

Av Emma - 22 augusti 2010 21:50

Här kommer bilder från dagens ihopsläpp

  

Först hälsa genom gallret   

Capo är lagom intresserad av Freeman

När de lugnat ner sig var det dags att släppa ut, jag tog Freeman och grinden. Lena tog Capo och gick in långt in i hagen och Ikaros matte tog honom och gick in en bit. Sen släppte vi dom...   

Visst lite småtjut och någon spark men sen var det lugnt

  Freeman tuggar, YESSS!!!  Ser ni hovavtrycket på Freemans bak!   

Freeman- Ehh... vi kan väl va kompisar va???!!!

    

Kanske att vi kan klia?!

   


     

Vad skönt att de verkar gilla varandra och att Freeman kom ner till jorden igen!! 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards