Emma Eskilsson

Alla inlägg under september 2010

Av Emma - 8 september 2010 22:36

Eftersom jag har annat för mig nästa onsdag kväll och torsdag morgon som jag inte kan avboka blev det löshoppning idag istället för om 2v. Jag resonerade så här att det är bättre att han får 1v nu mellan löshoppningen än 3v då han var så spänd och ovillig att hoppa förra gången. Idag gick det mycket bättre och han behövde inte hoppa alls lika många ggr!! Han hade bjudning genom kurvan och mot första hindret men bara ett par ggr över andra hindret. De gånger som han ville hoppa och sög tag i hindret va han riktigt fin och killen som ska visa honom blev förvånad!! - Nee, men han kan ju!!! Så klart bara han får öva lite!

Så en bild på lillen när han tar sig över, och nee har inte lärt mig kameran ännu... tipps motags gärna då jag inte alls vet hur man gör...

  

Av Emma - 7 september 2010 22:49

Jag var bara en kortis igår ute i stallet och tog hand om min lilla kille. Efter att ha suttit still en hel dag så hade jag så ont i huvudet att jag visste inte riktigt vad jag skulle göra... blir ju inte bättre av att jag har sjukt ont på morgonen när jag ska upp ur sängen och det känns som om jag har kramp i ryggen (vet inte hur jag ska förklara). Så vet ni ju redan hur yr jag kan vara... imorse undrade jag även vart Alfons va någonstanns. Tittade nedanför sängen med där låg han inte som vanligt och jag tänkte att nehe han kanske ligger i hallen då, men så efter någon minut så kom jag på att nee han är ju inte här... lämnade honom igår morse!


Idag jobbade jag på fm och em va jag hemma och fixade lite då jag inte hinner allt efter jobbet... Jag hade planerat att rida Capo idag men hade mer ont i huvdet än vad jag brukar ha så det blev bara pyssel med Freeman. Han fick öva med att ha på sig sadeln idag med och när den ändå va på så hängde jag lite på honom igen. Han tyckte att det va helt okej!! Han tog sig friheten att gå två steg fram så nu har jag "skrittat" på honom ofrivilligt men det gick bra iaf!! Nästa vecka då det är tänkt att jag ska löshoppa honom på onsdagen har jag en säkerhetskurs på kvällen som jag måste gå på, och alternativet torsdagmorgon går inte heller då vi har "möte" på jobbet hela dagen... så då blir det 3v mellan första löshoppningen och det är inte så bra tycker jag då jag gärna vill ha 2v... men men man kan inte alltid få det man vill, jaja han är ju samma häst för det!!

Av Emma - 5 september 2010 19:34

Freemans tur idag att åka till ridhuset för lite galoppträning. När jag skulle lasta hemma så var det inga problem att gå in i transporten men sen ville han vända på sig när jag skulle stänga på ena sidan, jag viftar med spöt så han inte ska vända sig om och han ställer sig åt rätt håll. Jag går då till andra sidan för att stänga och då är han snabb att vända sig om... jag viftar med spöt så han ska vända tillbaka sig, vi gör ett par försök men för varje gång han ska vända på sig är det som om att nått är ivägen och han inte kan vända på sig. jag stängar överluckan och går fram för att kolla. Han har då lyckats få ut halva mattan genom den främre dörren. Vid det här laget han Lena kommit då hon trodde att vi rev transporten... Jag lyckas vända honom rätt och vi lastar ut honom lugnt och i hans egen takt. När mattan ligger där den ska så skickar jag in honom igen och han går in utan att tveka, måste jag säga att jag är stolt över honom!! Iväg till ridhuset där jag försökte ta lite kort men de såg ut så här...

  

Så jag gav upp och Lena fick ta kort när vi tränade med en pressening. Här kommer lite från det istället, ser lite bättre iaf!!

                      Tog lite tid innan han gick över men tillslut så!!    

Av Emma - 4 september 2010 18:27

Åkte till ridhuset med Cindi, Elin och Capo, Tessan och Kira. Jag började rida på Capo och han gick ganska bra. Galoppen går lite bättre för varje gång och jag hoppas att han snart är ridbar i alla gångarter! Cindi tränade jag lite galopp på med och Tessan gav lite små tipps som hjälpte ganska mycket!! Bara att tjata på vet du! Sen var det hem och lasta av hästen m.m iväg direkt till Tessan och Kira som väntade på mig. Nu blev det lastträning och efter lite tipps så gick Kira duktigt in i transporten. När det gäller lastträning så måste man vara bestämd och tydlig i vad det är man vill att hästen ska göra. Att bli irriterad och arg gör det bara värre och hästen tappar förtroendet. Lung och stabil ledare som vet svaret på frågan är vad en häst vill ha, det tror jag iaf!! När vi va klara efter 10-15min så åkte jag ner till Freeman där Lena håller på att damsuga stallet. Just när jag kommer ner så är hon inte där. Jag tar in Freeman och börjar fixa med honom. Bara efter 10min så kommer Lena och ska fortsätta så jag ställde bort Freeman till andra sidan i stallgången. Freeman bryr sig inte om den alls och bara står som om inget hade hänt!! Min lilla sötis, jag blir ju bara så stolt!!!


När hästarna va klara så slog jag ner resten av stolparna och skruvade även i de långa isolatorerna på nästan hälften... Alfons hjälpte mig när mina fingrar inte vill hålla kvar isolatorerna i handen. Snabb tram och plckade upp dom åt mig, så jag slapp och kliva upp och ner för pallen!! Även när jag skulle hämta en påse till som låg där jag började sprang han och hämtade åt mig!! En riktig superstallhund!!

Av Emma - 2 september 2010 22:26

Åkte till ridhuset med Capo idag, Kalina och trams förjde med och Tessan passade på att åka med Kira med när jag endå skulle åka. Capo var duktig från början och stannade ett par ggr då Kira var nära och han ville va hos henne... sen vart det mer galoppträning och idag rullade det på lite mer i både vänster och höger galopp. Så kul att han verkligen vill galoppera men vågar inte riktigt än att rulla på i galopp utan frågar för varje språng om det är jag menar att han ska göra. Av alla kort så blev ett kort lite bättre än de andra, men svårt att få till bra kort i ridhuset på kvällen. Får hoppas att vi kan vara ute nästa gång!!

  

Av Emma - 1 september 2010 22:38

Idag var det dags för Freeman att få sig ett träningspass. Hans skada såg bra ut igår och idag var han som vanligt. Så iväg till killen som visade honom förra året på rådgivande bedömningen för hingstar. Han tyckte att han hade växt till sig och rörde sig bra!! Alltid kul att höra att det gått åt rätt håll! Bommar, hinderstöd, hundar, ett barn och inte minst avspärrningsplasten... mycket att titta på. Släppte honom och han fick springa lite. Först över bommarna och ojojoj vad läskigt det va... men övning ger färdighet och sista gången han hoppade så flöt det på ganska bra!! Nu hoppas jag på att hans högra bakben är bra imorgon då det blev lite mer än vad jag hade hoppats på, men å andra sidan så måste man ju fortsätta till det går bra och att han har ett flyt genom löshoppningen. Jag gillar settet killen jobbar på och att han är lugn men bestämd utan att blir för på är för mig så viktigt.


MEN... det är tur att jag har en snäll häst som går efter mig som en svans! Idag när jag skulle hämta honom från hagen så tar jag en lädergrimma (eftersom vi skulle åka transport). Han kommer och möter mig och jag sätter på honom grimman och Lena som redan stod utanför hagen och pratade med Ikaros matte öppnade grinden och vi går ut. Efter 4-5m så stannade jag och vänder mig om då jag tycker att grimmskaftet inte känns som det brukar i handen. Nee vad konstigt eftersom jag inte hade satt fast det i grimman... ja, vad gör man... suck...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< September 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards